Dag 16 : Torrey - Escalante

Howdy,

We hebben weer degelijk internet dus de foto's van dag 14 en 15 staan online ! Ook het verslag van gisteren is wat
aangepast op het laatste. Gisteren lukte dat allemaal niet wegens slecht internet.

Vanmorgen om 8 uur waren we opgestaan en hebben we opnieuw ons eigen ontbijt gegeten. Evy had melk gekocht in de
shop van de camping. Dan hebben we alles ingepakt en zijn we gaan uitchecken. In de office is er ook een klein winkeltje
en Evy heeft haar daar een hoedje gekocht tegen de zon. We namen ook nog wat drank en een zak ijs.
En toen gingen we weer op weg. Eerst tanken aan het kruispunt met de UT 12, en ook meteen even de ramen zuiver
gemaakt zodat we ook weer foto's door de ramen konden nemen.
We gingen via de Notom Road en de Burr Trail naar Boulder rijden en vandaar uit naar Escalante.
Toen we vertrokken aan het pompstation besliste ik dan toch plots om via de 'gewone' weg
te gaan rijden. De mooie kleuren van de La Sal Mountain Loop van Moab schoten door mijn hoofd en ik stak recht over ipv
naar links te rijden richting Capitol Reef. Evy vroeg waar ik heen ging en ik zei dat ik haar een plezier ging doen en
mezelf ook. Zij vond het gisteren mooi van uitzicht maar de dirtroad vond ze er op het laatste teveel aan, bijna 8 uur.
Dus gingen we via de UT 12 richting Boulder en zouden daar dan de Burr Trail doen tot aan de switchbacks.
En dat was een wijze beslissing. Vorig jaar reden we deze weg ook al maar twee weken vroeger en toen was alles nog
groen terwijl nu de herfst ook hier zijn intrede gedaan heeft en alles kleurt weer geel, groen en bruin.
Prachtig om deze weg te rijden met deze kleuren palletten. We hebben vandaag 497 foto's genomen op één dag !! Misschien
een beetje overdreven maar de uitzichten waren zo mooi dat we niet konden stoppen met foto's maken, vooral de
kronkellende wegen met de felle gele lijnen waren mooi om te fotograferen. We zijn aan elk viewpoint gestopt geweest.
Eens in Boulder aangekomen zijn we linksaf naar de burrtrail gereden. Daar kwamen we een kudde geiten tegen die daar
zo maar los liepen over de weg. De bok schreeuwde zo allemaal naar een kant haha. Zo konden wij weer verder. Na een
tijdje daalde de weg en zagen we dat we door een mooie canyon gingen rijden. Eens onderaan in de canyon met rode muren
aan beide zijden, zijn we gestopt en hebben we ons subway broodje opgegeten dat we aan het tankstation gekocht hadden.
Evy had een kindermenu genomen maar dat bleek toch echt te klein te zijn, een sandwich groot maar. Ik heb dan een stukje
van mijn broodje afgestaan. Na de picknick zijn we dan verder gereden tot de weg weer overging in een dirtroad. Lang
duurde het niet vooraleer we aan de bekende switchbacks van de Burr trail. Wij zijn dan naar beneden gereden en onderaan
omgedraaid en via dezelfde weg weer naar boven. Ook weer terug door de rode canyon en zo tot in Boulder. Het was nu
ondertussen 2 uur geworden. Van Boulder naar Escalante was maar 28 mijl dus op zich geen probleem. Halverwege ligt het
Calf Creek Recreation Area. Voor de volgers van vorig jaar, dat stond toen ook op het programma net als de Burr Trail
maar liepen we toen voor de één of andere reden mis. Dit jaar dus op herhaling en nu vonden we het wel probleemloos.

Net voor we er waren zijn we ook weer over de hogsbacks gereden, dat is waar de weg over een smalle richel loopt en
waar dan aan weerzijden meteen een afgrond is. Dat klinkt wel veel erger dan het is maar de uitzichten aan beide zijde
zijn wel spectaculair te noemen.
Op de parking stond een uitlegbord en enveloppes waar je 2 dollar moet insteken en in een bus deponeren. Een klein
stuk van de enveloppe moet je afscheuren en achter je raam leggen. Om drie uur begonnen we aan de trail van 3 miles
lang, enkele weg, dus een totaal van 6 miles (9,6 kilometer lang). Het pad gaat vrij vlak met een zanderige ondergrond
door lage begroeingen. Af en toe eens over wat rotsen klimmen maar voor iedereen goed te doen. En dan plots duikt de
waterval op. Ongeveer 30 meter hoog schat ik. We hebben hier een klein uurtje genoten van de waterval. Er was niet veel
volk en we zijn als laatste weer terug vertrokken en niemand meer tegen gekomen. We zijn in totaal drie uur kwijt
geweest aan de Lower Calf Creek Trail maar het was (weer) elke minuut waard. Echte aanrader voor wie de UT 12 rijdt.
De wandeling zelfde duurde dus één uur heen en één uur terug. Om zes uur waren we weer aan de wagen en zijn
dan weer vertrokken voor de laatste miles richting Escalante.
Onderweg nog enkele keren gestopt voor de geweldige uitzichten en om foto's te maken.
Om kwart voor 7 zijn we dan geariveerd in ons motel voor één nacht, de prospector inn in Escalante. Mooie ruime kamers
voor een zachte prijs. Na het inchecken meteen een douche genomen en dan zijn we gaan eten in het restaurant dat bij het
motel hoort. Het was al vier dagen geleden dat we nog frieten hadden gegeten wist Evy me te vertellen dusja dan weet je
het wel hé. Een steak met frieten en mayonaise, vooraf gegaan door een soep van noedels met kip.
Voor woensdag geeft de plaatselijke Eddy de Mey kans op regen, en net dan staat de felbegeerde trail naar THE WAVE
op het programma. Duimen jullie even mee dat het droog blijft en zonnig ?
Alvast bedankt voor het lezen en tot morgen.
See ya

PS: Foto's van dag 16 volgen nog.UPDATE: de foto's staan online !!

@Marjan: Klopt dat dat zinnetje op de verkeerde dag staat. reden hiervoor is dat ik dat zinnetje steeds kopieer van de
startpagina om te weten hoe ver ik moet typen in mijn FTP programma. Anders wordt mijn tabel te breed :) Little finland
staat komende zaterdag op het programma, als we van Zion naar Las Vegas rijden.

foto's van vandaag

Aantal gereden miles : 139 Miles
Aantal graden : 29 °C
Aantal foto's : 497 Foto's
Getankt : 11,244 Gallon (2,899 $/Gallon)

Dag 15                                                                                                                                                                                                                                                                 Dag 17