Dag 20 : Springdale (Zion NP)

Howdy,

Vandaag zijn we opgestaan om 8 uur. Na een ontbijtje op de kamer zaten we al snel op de shuttle bus naar de ingang
van het park. Deze bussen zijn gratis en rijden om de 8 10 minuten. Eens in het park kan men de park shuttle bus
nemen, ook gratis en die brengt je waar je maar wil zijn in het park. Echt makkelijk dus.
Voor we echter het park binnen gingen zijn we eerst in de mini market een broodje gaan kopen en enkele schijfjes
kalkoen. Zo waren we goed voorbereidt op een dagje hiken want Evy kwam dan toch zelf met het idee om de trail naar
Observation Point te doen. Dat is een enorm zware en lange trail naar n van de hoogste punten van het park.
Trouwens het hoogste wat men bij voet kan bereiken. Het hoogste punt ligt op 655 meter boven de valley. Wij hebben dus
op een paar uur bijna even hoog geklommen als het hoogste punt van Belgi. De bus had ons afgezet aan de trailhead
van Weeping Rock, wat we vorig jaar al gezien hadden. Daar starten enkele trails en wij namen dus die naar Observation
Point. Die gaat meteen flink omhoog via een steil pad en korte switsbacks. Al snel haalde we enkele mensen in die het
al moeilijk kregen op de steile klim. Na een dikke mijl zit er een vlak stukje tussen maar meteen erna ging het weer
bergop. Het eerste gedeelte van de trail liepen we wel in de schaduw. Eens we wat hoger kwamen zaten we al snel in de
zon. Het was heerlijk wandelweer al deden de inspanningen ons wel zweten. De trail is maar liefst 8 miles lang, wat
overeenkomt met 12,9 kilometer. 4 miles enkel en bergop, enkel het korte tussenstukje was vlak en ook de laatste paar
honderd meter zijn vlak. Net voor we aan dat laatste stuk kwamen zat het zwaarste en steilste stuk van de trail.

Maar eens aangekomen aan Observation Point waren we snel de zware trail vergeten. Om 10 uur waren we er aan begonnen
en om 10 voor 12 waren we boven aan het uitzichtpunt, een prachtig overzicht over de canyon en we zaten veel hoger dan
Angels landing, wat we vorig jaar al deden. De trail van Angels landing is spectaculairder dan Observation Point, maar
het uitzicht is dat niet. Al zaten wij vorig jaar niet op de top van Angels Landing, toen vanwege het hete weer en
omdat we veel te laat aan die trail begonnen waren. Die fout hebben we vandaag niet gemaakt. Eens boven en na wat van
het uitzicht te hebben genoten zijn we dan onze broodje beginnen op te eten. Daar zijn we dan aan de praat geraakt
met twee Nederlanders die 6 weken door de USA toeren met een camper. 3 weken in het zuidwesten, dan naar het
zuidoosten en ze eindigen in New York.
We zijn precies een uur bij de top geweest en zijn dan weer begonnen aan de afdaling.
Waar je bergop op je adem trapt, heb je bij de afdaling pijn aan de kuiten. Ook de pijn aan mijn knie stak weer op
door het constant afstoppen op de steile afdaling. En het was echt steil. Bergop zijn we eigenlijk niet gestopt om
te rusten, buiten af en toe een drinkstop van een minuut. Wij zijn beiden voorstander van niet te veel te stoppen want
dan verzuren de benen al snel waardoor de pijn nog feller te voelen is. Ook bergaf zijn we niet gestopt om te rusten
en om half drie waren terug aan de trailhead. Daar namen we dan weer de shuttle bus naar de Zion Lodge waar we op
het grasplein een ijsje zijn gaan eten en wat hebben uitgerust.
Dan weer op de overvolle bus gestapt en zijn we terug naar het motel gereden. We zijn dan even aan het zwembad gaan
liggen en zijn ook in de jacuzzi gaan zitten om te relaxen na een mooie maar zware trail, heerlijk was dat.
We hebben ons dan klaar gemaakt om iets te gaan eten en Evy had zin in pasta. Zo kwamen we bij pizza & noodles
terecht. Hier hebben we lekkere pasta gegeten voor een zacht prijsje. Er tegenover lag er een snoepwinkeltje en
daar zijn we dan nog wat gaan kopen. Vervolgens weer naar het motel en evy kijkt nu naar Coyote Ugle terwijl ik
dit verslag typ. Morgen hebben we afgesproken met Rob en Annie van het AA forum om samen naar Little Finland te
gaan. Dus niet te laat gaan slapen zodat we zeker op tijd op de afspraak zijn. Nadien rijden we naar Vegas.
Voor nu bedankt voor het lezen en tot morgen
See Ya

foto's van vandaag

Aantal gereden miles : 0 Miles
Aantal graden : 24 C
Aantal foto's : 112 Foto's
Getankt : / Gallon ( / $/Gallon)

Dag 19                                                                                                                                                                                                                                                                 Dag 21