Dag 21 : Springdale- Little Finland - Las Vegas

Howdy,

Voor vanmorgen hadden we de wekker nog eens gezet, want we hadden een afspraak met Rob en Annie, die we via het AA
forum 'kennen', om naar Little Finland te gaan.
De echte kennismaking kwam echter pas toen we van de Interstate richting Las Vegas afsloegen bij afrit 112.
Daar moesten we om tien uur zijn maar helaas had ik Rob even moeten bellen om te zeggen dat we wat later gingen zijn.
We waren thans vertrokken uit Zion om kwart na acht en normaal is het maar 1,5 uur rijden. Maar we zijn tevergeefs
op zoek gegaan naar een subway in St-George om voor de middag wat te eten te hebben. Maar liefst 4 vestigingen
hebben we bezocht maar telkens waren deze gesloten tot 10u. We zijn dan maar meteen terug doorgereden tot Mesquite
waar er wel eentje open was. Ondertussen was het dus al 10u en heb ik dus even naar Rob gebeld dat we wat later
gingen zijn.
Na een korte kennismaking zijn we dan achter de camper aan gereden richting Gold Butte Scenic Byway. Rob peerde lekker
door met zijn enorme camper waar we even ervoor een kijkje in namen. Dat is allemaal groter dan wij dachten, echt ruim.
Toen de,overigens slechte, asfaltweg ophield heeft Rob de camper geparkeerd op een parking naast de weg en hebben
wij onze auto een beetje herschikt en de grote koffers in hun camper gezet. Het laatse stuk naar Little Finland is
onverhard en dus niet te doen met een camper. Rob en Annie namen plaats in onze auto en dan gingen we op weg. Voor
Rob en Annie is het al de derde keer dat ze naar dit unieke gebied gaan dus zij kennen de weg goed. We maakten eerst
een stop bij Devils Throat, een enorm gat in de grond waarvan het niet duidelijk is hoe het komt. Waarschijnlijk een
onderlaag weggespoeld en zo de bovenlaag ingestort. Na een korte stop bij het gat, dat ook weer moeilijk op de foto
vast te leggen is, zijn we verder gereden. De dirtroad was volgens onze metgezellen in veel slechtere staat als de
voorgaande jaren. Ik vond hem goed te rijden. Op sommige stukken staken er wel stenen uit en zaten er stukken bij die
wat slechter waren maar al bij al één van de betere dirtroad die we reden dit jaar. Zeker in vergelijking met de
Cottonwood Canyon Road.

Plots konden we dan niet meer verder want er stonden houten paaltjes met een dikke ijzerdraad tussen, dus hier hebben
we de wagen achtergelaten. We wisten wel op voorhand dat we niet meer meteen tot aan Little Finland zelf konden rijden.
De rugzakken op de rug en dan te voet verder, en een kort wandelinske verder zagen we de bekende palmboom al staan.
Even naar links een bergje op en dan over de prikkeldraad het gebied binnen lopen. Langs onder zag je al de vinnen op
de zijkant van het gebied en er lagen grote brokken onderaan de rotsen, duidelijk afgebrokkeld en volgens Rob lagen die
er vorig jaar nog niet dus het weer heeft hier ergens lelijk huis gehouden. Maar er stonden nog meer dan genoeg vinnen
om te fotograferen. Geweldig mooi formaties doken al snel op en de camera maakte dan weer overuren. Ook Rob nam volop
foto's ondanks dat het dus al de derde maal was dat zij er waren. Ook Annie had een compacte camera en maakt ook foto's.
Even verder hebben we dan samen onze broodjes opgegeten, ondertussen kwam ook de zon weer te voorschijn. Af en toe
verdween ze achter de wolken maar het was een aangenamen wandeltemperatuur. Af en toe waaide het een beetje, wat voor
afkoeling zorgde. Na onze broodjes zijn we nog iets verder het gebied ingelopen en nog meer foto's werden genomen.
Steeds weer zie je mooiere en andere vormen. Echt prachtig hoe moeder natuur het allemaal klaar krijgt.
Eigenlijk hoop ik dat er niet te veel mensen dit gebied bezoeken, ondanks de schoonheid ervan. Het is zo broos allemaal,
zodat het net porcelein lijkt. Massa toerisme zou een ramp betekenen voor dit gebied. Het is wel wat egoistisch gedacht
maar goed ... Annie deelde die mening eigenlijk ook wel.
Rond half drie houden we het stilaan voor bekeken want we moeten nog even naar de auto wandelen en nog terug naar de
camper rijden en dan nog eens naar Las Vegas. We waren om 12u aan de wagen vertrokken en om 15u waren we weer terug.
De wandeling afgetrokken hebben we dus een 2,5 uur in het gebied rondgewandeld. Op de GPS stond 3,7km wandelafstand.
Op de terugweg hebben nog even aan andere weg genomen, onbedoeld. Maar we waren precies sneller aan de parking dan
we op de heenweg deden. Daar hebben we nog wat nagepraat en hebben dan afscheid genomen van onze sympathieke
noorderburen. Het was echt een geslaagde dag geweest met weer een prachtig stukje natuur en in goed gezelschap!
Dan weer dezelfde weg terug naar de interstate met Rob in het spoor. Eens op de snelweg voelde ik de wind al fel in
de flank en we zagen Rob kleiner en kleiner worden. Hij moest duidelijk trager rijden met de camper in de harde wind.
Na een tijdje zagen we dan plots de skyline van Las Vegas opdoemen. VEGAS BABY. Evy in haar nopjes.
We zijn meteen naar ons hotel, the Mirage, gereden en na het inchecken op de prachtige kamer, zijn we meteen de strip
op gegaan. We hadden ondertussen honger gekregen en zijn dan bij de Panda Express een menu'tje gaan eten. Vervolgens
weer over de strip en het hotel Paris binnen gegaan. Dit is ook een mooi hotel binnen in met gezellige winkelstraatjes
en eettentjes. Ook in het Bellagio zijn we geweest maar dat vonden we een beetje stijf. Via Bellagio zijn we ook even
door Caesars Palace gewandeld. Ook hier mooie winkeltjes te zien. Dan weer naar ons hotel om eens een gokje te wagen,
maar hier stond zoveel volk dat we toch maar besloten te gaan slapen en morgen ons geluk eens te beproeven.
Voor nu bedankt voor het lezen en tot morgen.
See ya

PS: Foto's volgen later. UPDATE foto's staan online!

foto's van vandaag

Aantal gereden miles : 243 Miles
Aantal graden : 33°C
Aantal foto's : 248 Foto's
Getankt : / Gallon ( / $/Gallon)

Dag 20                                                                                                                                                                                                                                                                 Dag 22