Temperatuur vandaag in :
Yellowstone NP, WY

Home
Dag 01 : Brussel - Las Vegas
Dag 02 : Las Vegas - Salina
Dag 03 : Salina - Grand Junction
Dag 04 : Grand Junction - Gunnison
Dag 05 : Gunnison - Granby
Dag 06 : Granby - Scottsbluff
Dag 07 : Scottsbluff - Custer
Dag 08 : Custer
Dag 09 : Custer
Dag 10 : Custer - Interior
Dag 11 : Interior - Spearfish
Dag 12 : Spearfish - Medora
Dag 13 : Medora - Billings
Dag 14 : Billings - Red Lodge
Dag 15 : Red Lodge - Yellowstone
Dag 16 : Yellowstone
Dag 17 : Yellowstone - Cody
Dag 18 : Cody - Yellowstone
Dag 19 : Yellowstone
Dag 20 : Yellowstone
Dag 21 : Yellowstone - Grand Teton
Dag 22 : Grand Teton
Dag 23 : Grand Teton - Twin Falls
Dag 24 : Twin Falls - Ely
Dag 25 : Ely - Death Valley
Dag 26 : Death Valley
Dag 27 : Death Valley - Las Vegas
Dag 28 : Las Vegas
Dag 29 : Las Vegas
Dag 30 : Las Vegas
Dag 31 + 32 : Las Vegas - Brussel
Eindconclusie

Dag 16 : Yellowstone

Howdy,

We hebben een prachtige dag beleefd vandaag ! Het zal dus waarschijnlijk een lang verslag worden vrees ik.
Vanmorgen ontbeten we in onze cabin, nadat we de chauffage hadden aangedaan want deze nacht was het frisjes in
Yellowstone. Smacks en frosted flakes met melk, dat stond er op het ochtendmenu. En dan vertrekken voor onze eerste
volle dag Yellowstone, waarbij we ons op de noordelijke loop concentreerde. De wegen in Yellowstone liggen in de vorm
van een acht en dus doen we nu de bovenste en nadien, als we weer terug zijn van Cody doen we de onderste loop.
We willen graag weer wat wildlife zien en Evy zeurt me de kop af dat ze een Grizzly beer wil zien. Dat gaat helaas niet op
bestelling. Ik heb wolven op mijn lijstje staan (een Grizzly ook hoor) maar ik weet dat dat bijna onmogelijk is.
Om half negen begint onze dag pas echt en we rijden naar de upper terrace loop die je met de wagen moet rijden. Gisteren
deden we de lower terrace al en die was veel mooier dan de upper waar eigenlijk maar weinig te zien is. We nemen toch
wat foto's en vervolgen dan onze weg, tegen de wijzers van de klok in rijden we richting Norris. Voor we daar aankomen
slaan we links af een weg in naar het viewpoint van de Sheepeater Cliff, een vreemd gevormde rots over een lange afstand
en heeft de vormen van colonnen. Als we weer naar de weg rijden zien we een drie-tal wagens staan net waar je weer op de
weg komt. We moeten zowiezo stoppen maar we kijken even naar wat de mensen aan het kijken zijn en jawel hoor !!!!!

Een dikke grizzly beer !!! Aan de andere kant van de rivier loopt hij te zoeken door het gras naar wat eetbaars. We nemen
massa's foto's en filmen ook even. Na een kwartiertje vervolgen we onze weg als er plots oponthoud is. Geen wegenwerken
deze keer maar bizons die over de weg lopen en geen zin hebben om opzij te gaan. Het duurt zeker een kwartier eer we
door kunnen rijden. Onderweg zien we al allerlei stoom uit de grond komen. We stoppen ook even aan Roaring Mountain
waar nog meer stoom uit komt. Als we Norris Geyser Basin naderen zien we overal stoom tussen de bomen uitkomen, dus
hier is veel activiteit. We parkeren de wagen en lopen naar Porcelain Basin waar we elke centimeter van de boardwalk
aandoen. Overal zijn er geysers en bronnen in allerlei verschillende kleuren en met allemaal originele namen, zoals
Pinwheel Geyser, Hurricane Vent, Whale's Mount enz ... Als we hier klaar zijn nemen we de Black Basin Trail waar nog
meer van deze wonders te zien zijn, met alweer de mooiste namen, zoals de grootste geyser ter wereld, Steamboat Geyser
die meer dan 300 feet in de hoogte spuit. Maar dat gebeurt niet vaak want de laatste keer was in 2005 en ook vandaag houdt
hij zich spijtig genoeg rustig op wat gesputter na. Ook hier wandelen we elk paadje wat er is en zien we veel dingen
waarvan de Cistern Spring n van de mooiste is al vind ik de kleuren niet goed overkomen op de foto's. De rest van de
dingen die we zagen ga ik allemaal niet opnoemen, maar de mooiste staan bij de foto's.
Als we de ganse loop gewandeld hebben is het middag geworden. We rijden een stukje richting Canyon Village en slaan een
wegje in met de naam Virginia Cascades. Hier stoppen we om te picknicken en eten onze sandwichekes op met saussis die
we gisteren in Red Lodge kochten. Er stoppen heel wat mensen die denken dat er wat te zien is, omdat wij daar geparkeerd
staan, maar het enkel een pull-out dus niets speciaal. Na onze lunch rijden we verder en zien een grote waterval die even
op de foto gaat.

Als we in Canyon Village aangekomen zijn gaan we eerst op zoek naar een winkel of giftshop waar ze mutsen en
handschoenen verkopen, want dat heb ik nog niet verteld. Het is berekoud en er viel zelfs wat sneeuw in de voormiddag.
Wel maar hele lichte poedersneeuw maar toch. Het is maar 4C maar dat vinden we helemaal niet erg want we genieten
van elke seconde Yellowstone. Wie mij kent weet dat ik een 10C grens heb, naar beneden heb ik altijd een muts op. Die
had ik niet meegebracht dus koop ik er n in een winkeltje. Evy koopt handschoenen en een muts, voor maar 16 $.
Samen met de pulls die we gisteren kochten en mijn windjacket zijn we nu voldoende gewapend tegen de koude.
We rijden naar de Canyon Area en doen eerst de North Rim. Ze hebben hier ook een Grand Canyon, met de klinkende
naam: Grand Canyon of the Yellowstone ! Mooi, wij doen dus eerst de North Rim en stoppen bij elk punt en doen er twee
wandelingen. De eerste is de Brink of the Lower Fall, waar je helemaal naar beneden loopt tot aan de Yellowstone River en
waar je net naast de Lower Fall staat, die trouwens ook het hoogste is met 93 meter tenopzichte van de Upper Fall die
'maar' 33 meter is. Met een gemiddelde van 141 809 Liter per seconde kan dat alvast tellen. Al vermoed ik dat door de
smeltende sneeuw en aan de wilde rivieren te zien, op dit moment wel hoger ligt, maar dat is mijn eigen interpretatie.
De klim naar boven is steil, erg steil en we doen het rustig aan. Boven aangekomen zweet ik gelijk ne pony en gaat de jacket
en de muts op de verwarming van de auto. De tweede wandeling, even verderop, is de Red Rock Trail waar je een mooi zicht
hebt op de Lower Fall. Ook hier gaat het steil bergaf en dus moeten we ook weer naar boven. Dat voelen we ondertussen
aan de benenfiets want in de voormiddag hebben we ruim 5,7 km gewandeld in de Norris Geyser Basin, las ik in de papieren
die Jacqueline (Jasmino) van het forum mij had doorgestuurd voor we vertrokken.

Toch geven we nog niet op en gaan naar de South Rim waar we eerst het uitkijkpunt doen, Artist Point, en nadien de
wandeling van Oom Tom. Oorspronkelijk waren er door 'uncle' Tom 528 trappen gemaakt waar hij bezoekers mee nam
naar dit uitkijkpunt, waar onderweg ook touwen ladders hingen. Nu zijn er nog 328 trappen en dat is nog meer dan genoeg.
Naar beneden gaat vlotjes en we genieten van dit prachtige uitkijkpunt, maar naar boven gaat wat moeizamer en we rusten
regelmatig even uit. Als we boven komen is het al 17 uur voorbij. We stoppen nog even bij de Brink of Upper Falls en
ook hier kan je tot net naast de waterval komen. De rivier is lekker wild, ideaal voor kanors, buiten de watervallen
gerekend dan. Misschien is voor Micha, de collega van mijn broer :)
Via Canyon Village rijden we weer richting Tower Falls over de Dunraven Pass waar we opnieuw in de sneeuw belanden.
Veel zijwegen zijn trouwens nog afgesloten, zoals (even voor de kenners) de Chittenden Road naar Mount Washburn, de
Blacktail Plateau Drive, en nog veel meer, net zoals veel wandelpaden die nog onder de sneeuw liggen en nog niet te
wandelen zijn. In Tower-Roosevelt rijden we de weg die we gisteren al reden en zien er nog wat Bighorn Sheep. Wat
verder staat er een auto stil en jawel, we hebben weer geluk !!!!!!!!!! Een zwarte beer die rustig aan het eten is naast de weg.
We nemen eerst wat foto's vanaf de weg maar zien dan een ranger staan wuiven dat we verder moeten rijden. Er is daar een
pull-out dus staan daar al heel wat mensen en wij gaan er uiteraard bij staan. We zien de beer uitstekend en nemen weer
heel wat foto's. Evy zegt dat ik niet normaal ben, zoveel foto's heb ik vandaag genomen. Maar hier is zoveel te zien dusja,
wa doet ne mens dan, foto's nemen toch ??

Onze dag is dus geindigd zoals hij begon ... met het spotten van een beer. Ons Yellowstone avontuur is dus al geslaagd
al zou ik nog graag een mannelijke Elk en Moose willen zien en mijn wolven natuurlijk !
Om 19 uur zijn we weer aan onze cabin, doodmoe maar voldaan na een prachtige dag in dit sprookjes-achtig park.
We eten de rest van de pistolet/sandwichekes op met choco en nemen een douche'ke.
Evy slaapt al vroeg terwijl ik het verslag al maak en ik kruip er zo meteen ook in (het is nu half 11) want morgen vertrekken
we vroeg richting Cody, voor de POWWOW. Hopelijk valt het weer mee want we hebben geen internet dus kennen ook
geen voorspellingen.

See Ya

B&E

foto's van vandaag

Aantal gereden miles : 87 Miles
Aantal graden : 4C - 12C
Aantal foto's : 474
Getankt : / Gallon ( / $/Gallon)